صلاح الدين عووضة يكتب: راحل مقيم!!    شاهد بالفيديو: وضعت المايك وتركت المسرح .."عشة الجبل" ترفض ترديد أغنية" شيخ اب حراز" في عوامة مراسي الشوق    ارتفاع طفيف في أسعار النفط العالمى اليوم    سعر الدرهم الاماراتي في البنوك ليوم الإثنين 27-6-2022 أمام الجنيه السوداني    بتكلفة تجاوزت( 45 ) مليون جنيه الزكاة تعلن عن تمويل مشروعات إنتاجية وخدمية ج.دارفور    المنسق القومي لمهن الإنتاج: 80% من إنتاج الحبوب يتم عبر القطاع المطري وصغار المزارعين    ضبط حشيش بقيمة 5 مليارات جنيه بالنيل الأبيض    القوات المسلحة:الجيش الأثيوبي يعدم 7جنود ومواطن أسرى لديه    الشيوعي: 30 يونيو ستحدث تغييرًا بشكل أو بآخر    الافراج بالضمان عن المتهمين بقتل رقيب الاستخبارات    ضبط حشيش بقيمة 5 مليارات جنيه بالنيل الأبيض    اللجنة العسكرية تتمسك بمشاركة الجميع في الحوار    أبرز عناوين الصحف السياسية السودانية الصادرة اليوم الاثنين الموافق 27 يونيو 2022م    محولات للسيطرة على ملعب المريخ…سوداكال يشدد على اللاعبين بتنفيذ توجيهات القطاع الرياضي التابع له    خلوا بالكم    د. الشفيع خضر سعيد يكتب: الاتحاد الأفريقي والأزمة في السودان    الحراك السياسي: "قحت": لقاء منزل السفير السعودي خصم من رصيدنا الثوري    الانتباهة: فساد ضخم بمعتمدية اللاجئين وتعيين 88″راسبًا"    هشام السوباط وطبقة معازيم الفرح .؟!    احتفال بلندن تكريما لدعم السُّلطان قابوس الخدمات الطبية بالعالم    فعالية اليوم العالمي لمكافحة المخدرات 2022 بجامعة العلوم الطبية    الزكاة تنفذ مشروع مياه وحدة الجوغانة الإدارية بجنوب دارفور    السودان في المجموعة السادسة لبطولة كأس العرب    الحكومة: حملة تطعيم (كورونا) تستهدف نصف سكان البلاد    مجلس اتحاد الكرة السوداني يجيز قرارات مهمة بشأن أزمة المريخ ويقرر مُحاطبة (الفيفا)    جبريل إبراهيم : مستعدون لتذليل كافة العقبات التي تواجه الاستثمار في المجال الزراعي    إبادة أكثر من 40 ألف راس من المخدرات بشمال كردفان    سعر صرف الدولار في السودان ليوم الأحد مقابل الجنيه في السوق الموازي    رويترز: مقتل 22 شخصًا معظمهم من الشباب في مدينة"إيست"    وزارة الصحة الاتحادية: خلو البلاد من مرض جدري القرود    الصادرات الزراعية.. استمرار التهريب دون ( حسيب ولا رقيب)    حازم مصطفى: النفطي والغرايري يمتلكان كافة الصلاحيات في التسجيلات القادمة    كواليس أغلى فوز للمريخ في الموسم    ماكرون يُكلف إليزابيت بورن تشكيل حكومة بداية يوليو    شاهد بالفيديو.. "ورل" بين مقاعد حافلة مواصلات بالخرطوم يثير الرُعب بين الركاب    بعد اكتمال المبلغ…(كوكتيل) تنشر كشف باسماء الفنانين المساهمين في المبادرة    زيارة المقاومة الثقافية لنهر النيل تشهد تفاعلاً واسعاً    ضبط شبكة إجرامية تسوّق "نواة البلح" على أنه (بُن)    بالفيديو: تويوتا تعدل واحدة من أشهر سياراتها وتجعلها أكثر تطورا    السلطات الصحية تترقّب نتائج عينات مشتبهة ب(جدري القرود)    السودان.. ضبط"مجرم خطير"    القبض على متهمين بجرائم سرقة أثناء تمشيط الشرطة للأحياء بدنقلا    التشكيلية رؤى كمال تقيم معرضا بالمركز الثقافي التركي بالخرطوم    جانعة العلوم الطبية تنظم حملة توعوية لمكافحة المخدرات    كواليس الديربي : رسالة صوتية مثيرة من أبوجريشة تحفز لاعبي المريخ لتحقيق الفوز على الهلال    ضجة في أمريكا بعد قرار المحكمة العليا إلغاء حق الإجهاض.. بايدن يهاجم وترامب: "الله اتخذ القرار"    تقارير تطلق تحذيرًا عاجلاً..تسونامي يهدّد مدن كبرى بينها الإسكندرية    السلطات الصحية في السودان تترقّب نتائج عينات بشأن" جدري القرود"    زلزال قويّ يهزّ جنوب إيران ويشعر به سكان الإمارات    وصف بالفيديو الأجمل هذا العام.. ميادة قمر الدين تطلب حمل شاب من ذوي الاحتياجات الخاصة تفاعل مع أغنياتها والشاب يقبلها في رأسها    تويوتا تعيد تدوير بطاريات السيارات الكهربائية    إيلا يعلن تأجيل عودته للسودان    تأبين الراحل إبراهيم دقش بمنتدى اولاد امدرمان    رويترز: مقتل 20 مدنيًا في مدينة غاو    صلاح الدين عووضة يكتب: الحق!!    احمد يوسف التاي يكتب: حفارات المتعافي واستثمار حميدتي    عثمان ميرغني يكتب: الرأي الأبيض.. والرأي الأسود    جدل امتحان التربية الإسلامية للشهادة السودانية.. معلّم يوضّح ل"باج نيوز"    







شكرا على الإبلاغ!
سيتم حجب هذه الصورة تلقائيا عندما يتم الإبلاغ عنها من طرف عدة أشخاص.



رسالة من الحاجَّة مصر الحلوانى
نشر في حريات يوم 21 - 06 - 2013


ابراهيم عيسي
مصر أمنا، هل فى ذلك شك؟
مصر بالنسبة إلى المصريين وطن وبالنسبة إلى الإخوان سكنٌ.
هذا الخوف على البلد تجده فى عين ووجدان وعقل كل مصرى الآن، لكن الإخوان وحلفاءهم الإرهابيين يخافون على الجماعة وعلى الحكم وعلى النفوذ وعلى السلطة!
عمومًا مصر رأيها إيه؟ على طريقة «كلنا بنحب القمر والقمر بيحب مين؟».
الشاعر الرائع أيمن بهجت قمر أرسل إلىَّ بهذا الخطاب الموجَّه شخصيًّا من أمِّنا مصر الحلوانى، تعالوا نقرأه لنعرف!
مصر تطلب الطلاق، بصوا بقى ياض إنت وهوّا: «أظن منظرى واضح ومش محتاج أوصف لكو عينيا الاتنين وَرْمَانين إزاى.. هتقولولى من البونيَّات اللى عمَّالة ألْبِسها من الناحيتين؟ هاقول لكو جايز.. هتقولولى من العياط؟ هاقول لكو ده أكيد.. ما هو أنا الزمن جار عليَّا واتمرمطت وسيرتى بقت على كل لسان.. إخص عليكو، كله منكو.. أنا لما طلّقتونى من حُسنى أنا ماتكلمتش وكبّرتكو.. وقلت أنا من إيدكو دى لإيدكو دى.. ما انتو رجالتى وولادى، وخلاص كبرتو وأكيد بتدوروا على مصلحتى.. رشحتولى بعدها أكتر من عريس وبرضه فى الآخر قلتلكو اختاروا إنتو.. أنا مش عايزة حاجة من الدنيا غير راجل ياخد باله منى ويحبكو.. والله يسامحكو اخترتولى راجل على باب الله غلبان زى ما بيخرج زى ما بييجى.. يا إما بيهتمّ بأصحابه أكتر منى وطول الوقت معاهم يا إما باله مشغول بيهم.. يا إما نايم على طول فى الليفينج وسايبنى وحدانية.. لا حاسة بالأمان ولا حاسة إنى بقالى راجل.. كل يوم أقول له يا عم الحاج حِس بيَّا شوية دا انا برضه مش صغيرة وليَّا مقامى.. يقول لى معلشى أصلى مرتبط ب«جماعة» كده وكل يوم لازم أديهم التمام.. ادِّيته فرصة واتنين وتلاتة، لكن نقول إيه؟! آدى مجايبكو.. وعلى رأى المثل اللى أنا مألِّفاه «هتاخد إيه يا خايب م الشراب السايب؟». شوفوا بقى، الراجل ده أنا ماليش عيشة معاه.. البيت كل يوم خناقة ومولع نار.. حتى انتو بعد ما كنتو واحد فجأة بقيتو تلاتة.. وانا ما اتجوزتوش إلا عشان يلمكو.. وامَّا البيت يبقى عامل كده يبقى الراجل مش قادر يحكمه.. جاتكو خيبة ف خيبتكو.. خلَّصونى زى الرجالة كده وبطّلوا معايرة وخناقات وتنطيط على بعض.. أنا جبت آخْرى منكو.. دا انا عِشت طول عمرى بكرامة.. أيوه افتقرت واتداينت، بس برضه كنت راسمة الشويتين.. لكن دلوقتى خلاص، العملية ظاطت ع الآخر، وانا كبرت وتعبت، ودى مسؤوليتكو.. طلَّقونى منه ودورولى على راجل أتسند عليه.. راجل يسترنى مش يشحت عليَّا.. والأهم راجل يحب عيالى ويراعيهم ومايفرَّقش بينهم، طلقونى منه يا ولاد ال...
أُمُّكو.. مصر الحلوانى.


انقر هنا لقراءة الخبر من مصدره.